Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

20 proc. zadań drogowych w systemie „tradycyjnym” - taki jest plan

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
20 proc. zadań drogowych w systemie „tradycyjnym” - taki jest plan
fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – w ślad za postulatami branży – bierze pod uwagę zwiększenie liczby przetargów ogłaszanych w trybie tradycyjnym, czyli oddzielnie projekt, oddzielnie roboty budowlane. Szef drogowej dyrekcji chce, by stanowiły one 20 proc. wszystkich ogłaszanych postepowań.

Wykonawcy drogowi od początku roku z niepokojem wskazują na zastój w ogłaszaniu nowych przetargów przez największego publicznego inwestora drogowego. Wprawdzie liczba postępowań w toku jest całkiem spora – na rozstrzygnięcie czeka 19 przetargów, a w tym roku, na podstawie wcześniejszych postepowań podpisanych zostało 29 umów, to jednak do tej pory GDDKiA ogłosiła jedynie 9 przetargów budowlanych (najnowszy, to ogłoszony we wtorek przetarg na budowę obwodnicy Jasła).

W takiej sytuacji branża obawia się luki na rynku budowlanym. Zdaniem przedstawicieli branży, najbardziej będzie ona widoczna za kilkanaście miesięcy. – Efektem może być spadek produkcji budowlanej – przestrzegał na naszych łamach Cezary Łysenko, członek zarządu Budimeksu.

Ten opóźniony efekt może być tym silniejszy, że większość przetargów drogowych realizowanych jest w trybie zaprojektuj i wybuduj, co oznacza, że czas od ogłoszenia przetargu, a nawet od podpisania umowy do faktycznego rozpoczęcia robót jest dość długi. – Rozwiązaniem jest jak najszybsze wznowienie ogłaszania przetargów, a na przyszłość – więcej kontraktów w formule „buduj” – mówił Cezary Łysenko.

Będą nowe przetargi i tryb tradycyjny

Jeśli chodzi o nowe ogłoszenia, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Paweł Woźniak, podczas Kongresu Budownictwa Polskiego poinformował, że większość planowanych na ten rok przetargów będzie ogłoszonych w ostatnim kwartale. Zapowiedział też, że w perspektywie kilku kolejnych lat jeśli chodzi o inwestycjach drogowych ma być utrzymana stabilność finansowa na poziomie 20 mld zł rocznie.

Zapewnił też, że nie ma planów rezygnacji z planowanych wcześniej zadań, także w ramach Programu budowy 100 obwodnic, na który budżet jest niedoszacowany o 8 mld zł. Dla wszystkich tych zadań przygotowywana jest dokumentacja – zapewnił. Nie wszystkie będą jednak realizowane tak jak planowano pierwotnie, w trybie zaprojektuj i wybuduj.

- Reagujemy na sygnały z rynku. Część zadań zrobimy w trybie tradycyjnym, czyli najpierw zaprojektujemy, a później wybudujemy – powiedział w rozmowie z Rynkiem Infrastruktury Paweł Woźniak, szef GDDKiA. Projekty realizowane w systemie tradycyjnym będą pełniły rolę swoistego regulatora. – Jak będziemy widzieli na rynku brak postępowań, to mając gotowe projekty wykonane przez nas, będziemy mogli je dorzucić i uzupełnić [lukę] – wyjaśnił przedstawiciel inwestora.

Realizacja w trybie najpierw projekt, potem budowa ma dotyczyć nie tylko zadań obwodnicowych. – Chcę doprowadzić do tego, żeby system tradycyjny w stosunku do projektuj i buduj wynosił 20 do 80 – powiedział nam szef GDDKiA. Obecnie zadania realizowane w sposób tradycyjny stanowią ok. 4-5 proc. wszystkich realizowanych.

Przewidywalność kluczowa dla rynku

- Ten rok jest trudny, jeśli chodzi o duże kontrakty – mówił podczas Kongresu Budownictwa Polskiego w Warszawie Waldemar Wójcik, członek zarządu Strabag. – Pozostaje nam wierzyć, że zapowiedzi nakładów dedykowanych na infrastrukturę się potwierdzą – stwierdził dodając, że informację o przeznaczaniu rokrocznie ok. 20 mld zł na drogi, a do tego ok. 15-16 mld zł na inwestycje kolejowe przyjmuje „z dużą satysfakcją”.

– Przewidywalność nakładów ze wskazaniem projektów, które będziemy realizować jest najważniejsza. To pozwala w odpowiedni sposób się przygotować do przetargów, a z drugiej strony zarezerwować i zaplanować środki, które firma zamierza przeznaczyć na dane projekty – podkreślił przedstawiciel wykonawcy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Unibep stawia na infrastrukturę i energetykę

Biznes i przemysł

Unibep stawia na infrastrukturę i energetykę

ep. 09 września 2024

Budimex: Sytuacja na rynku jest trudna, ale rozwijamy się

Biznes i przemysł

Polska w pierwszej trójce kluczowych rynków Grupy Porr

Biznes i przemysł

ZUE chce się rozwijać na rynkach zagranicznych

Biznes i przemysł

ZUE chce się rozwijać na rynkach zagranicznych

Elżbieta Pałys 21 sierpnia 2024

Mirbud ma rekordowy portfel zamówień

Biznes i przemysł

Mirbud ma rekordowy portfel zamówień

Elżbieta Pałys 12 sierpnia 2024

Pół tysiąca niewypłacalnych firm w budownictwie

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Unibep stawia na infrastrukturę i energetykę

Biznes i przemysł

Unibep stawia na infrastrukturę i energetykę

ep. 09 września 2024

Budimex: Sytuacja na rynku jest trudna, ale rozwijamy się

Biznes i przemysł

Polska w pierwszej trójce kluczowych rynków Grupy Porr

Biznes i przemysł

ZUE chce się rozwijać na rynkach zagranicznych

Biznes i przemysł

ZUE chce się rozwijać na rynkach zagranicznych

Elżbieta Pałys 21 sierpnia 2024

Mirbud ma rekordowy portfel zamówień

Biznes i przemysł

Mirbud ma rekordowy portfel zamówień

Elżbieta Pałys 12 sierpnia 2024

Pół tysiąca niewypłacalnych firm w budownictwie

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5